fra Mæl til Tinnoset

For å kommer tilbake til Gransherad etter pilegrimsturen kan du tar historiske tog fra Rjukan til Mæl og så M/F Storegut fra Mæl til Tinnoset for å så går tilbake til Gransherad. Et annet alternativ er å ta bussen fra Mæl Rasteplass (på andre siden av veien ved Tinnsjø Kro & Camping) til Tinnoset bussholdeplass ved Tinnsjøvegen. Da er det bare å følge skiltet til Tinnoset, og du vil komme på en vei som går over Tinnosdammen til Tinnoset brygge. Rutetidene finner du på denne nettsiden: vy.no

Storegut over Tinnsjøen

 Du kan reise over Tinnsjøen med den majestetiske jernbaneferga M/F Storegut fra Mæl til Tinnoset. Fartøy som i sin tid bidro til industriselskapet Hydro sin kunstgjødseltransport fra Rjukan Fabrikker til verden er fredet. Dette er de eneste fartøyene i sitt slag på UNESCOs Verdensarvliste pr. 5. juli 2015. Fergene er en del av Rjukan – Notodden Industriarv. «Storegut» ble transportselskapets hovedferje. Fergen har salonger både under jernbanedekket og på eget salongdekk over jernbanedekket. Akter på øvre salongdekk er det også egen spisesalong og røykesalong som tidligere var forbeholdt Hydros sjefer og firmaets gjester.

M/F Storegut seiler dessverre ikke 2022

 

For mer informasjon om Industriarven finner du her: NIA.no

Historisk tog fra Rjukan til Mæl

Mot slutten av pilegrimsvandringen har du mange fine opplevelser i vente når du kommer til Verdensarvbyen Rjukan. Rjukan tilbyr et stor utvalg av aktiviteter. Gaustatoppen, Hardangervidda,  Industri- og Kulturarven og mange naturopplevelser for å nevne noe. Du finner mer detaljert informasjon om dette her: Visit Rjukan

For å komme seg tilbake til Mæl, er det fint å ta det historiske toget fra Rjukan stasjon til Mæl stasjon. Rjukanbanen åpnet i 1909 etter en anleggsperiode på to år. Den ble etablert for transport av kunstgjødsel og råvarer for industriselskapet Hydro, samt frakt av annet gods og passasjerbefordring. I 1911 ble banen elektrifisert som første normalsporede jernbane i Norge. Sam Eydes opplegg for elektrisk jernbanedrift i Telemark skulle senere sette standard for elektrifisering i Europa. Den historiske banen fraktet godset over Tinnsjøen fra Tinnoset, før ferden gikk videre på land fra Mæl til Rjukan, med sidespor til Vemork.

Industritransporten ble nedlagt i 1991,

Rjukanbanen som museumsbane 21. juni–11. august

Fra Rjukan til Mæl:

Tirsdag og torsdag: 11.00

Fra Mæl til Rjukan:

Tirsdag og torsdag: 14.00

Togturen tar 45 minutter.

Priser:

Voksen 200,-

Student 160,-

Honnør 160,-

Barn 120,-

For Rutetider og biletter se her.

Bilder tatt fra M/F Storegut