fra Mæl til Gransherad

Lengde: 5,13 km / Opp: 70 hm / Ned: 90 hm

Veiforhold: Grusvei og god skogsvei , et kort stykke er bratt og ujevnt.

Veibeskrivelse

Rød pil: Tinnoset bussholdeplass og stasjon

Lilla pil: Coop Gransherad

Det er to måter å komme seg fra Mæl til Tinnoset.

Den fineste opplevelsen er å ta båten Storegut fra Mæl stasjon over Tinnsjøen  til Tinnoset.

Mer informasjon om når Storegut går, og togturer i verdensarvklasse finner du på Visit Rjukan eller på NIA.no

Dessverre blir det 2020 ingen tur med Sturegut over Tinnsjøen

Et annet alternativ er å ta bussen fra Mæl Rasteplass (på andre siden av veien ved Tinnsjø Kro & Camping) til Tinnoset bussholdeplass ved Tinnsjøvegen. Da er det bare å følge skiltet til Tinnoset, og du vil komme på en vei som går over Tinnosdammen til Tinnoset brygge. Rutetidene finner du på denne nettsiden: vy.no

Fra Tinnoset brygge gå du til venstre og krysser umiddelbart togskinnene. Deretter ta du grusveien til høyre (Nisivegen) som ta deg sakte oppover. Når du kommer ut av skogen deles veien og du følger hovedveien til høyre oppover. Når du har kommet opp til Nisi gård tar du grusveien foran den røde loven til høyre, som ta deg rund gården. Veien videre går etter noen få hundre meter over i en litt dårligere og mer ujevn kjerrevei med  en del mellomstore steiner. Følg veien videre inn i skogen. Ca en kilometer etter Nisi gård tar du  kjerreveien mot høyre og krysser togskinnene igjen. Alternativt kan du ta en vakker sti rett fram. Denne stien kommer inn på den samme skogsveien igjen litt senere etter at du har gått over skinnene. Nå er det bare å følge skogsveien med skinner mot venstre og  du har Tinnåa på din høyre side. Når du kommer ut av skogen går veien over i en asfaltert bilvei. Du gå forbi et boligfelt og veien går sakte nedover, til du ser kirken som ligger på andre siden av elven. Når du kommer til hovedveien ta du til høyre over bruen og deretter mot venstre opp til kirken.

På høyre siden av hovedveien ligger det en fin rasteplass langs med elven.

Fra den arrangerte pilegrimsvandringen i 2017

Høsten 2017 ble 4. etappe arrangert fra Dal kirke til Gransherad kyrkje.

Det ble en dag med varierte opplevelser i verdensarv-klasse. Vandringen innebar togtur, båttur og vandring til fots.

Etter en samling i Dal kirke, tok vi toget fra Dal kirke til Mæl. Så gikk vi ombord på Storegut som tok oss over Tinnsjøen til Tinnoset og ved hjelp av våre føtter gikk vi til Gransherad kyrkje.

Se denne videoen for å få et levende inntrykk av dagen: