fra Hovin til Austbygde

Lengde: 23,6 km / Opp: 570 m / Ned: 660 m

Veiforhold: grusvei, god skogsvei (en del røtter og steiner i veien) og gressvei

Veibeskrivelse Hovin kyrkje - Austbygde sentrum

Lilla piler: Hovin: Matkroken

Austbygde: KIWI, Sparebank, Bakeri

Grønne piler: Hovin: Fjellblikk Kafé & overnatting

Austbygde: Sandviken Camping

Fra Hovin kyrkje går du opp grusbakken, og når du er oppe på grusveien vil du se en gressti rett frem som tar deg til høyre. Den fører deg opp langs et jorde der det beiter dyr. Det er avtalt med grunneier at pilegrimer kan gå gjennom portene i gjerdet.  Dette er en gammel vei med store fine steiner langs veikanten. Denne veien tar deg over flere bekker, og går i jevn stigning oppover i skogen. Du kommer etterhvert til en lysning, og da holder du deg på høyre siden av det åpne jordet før du kommer opp til en grusvei (Urdalsveien) der biler kan kjøre. Du følger denne grusveien ca en kilometer før du tar til høyre på en snuplass. Du fortsetter da innover den gamle postveien som gikk fra Kongsberg til Tinn.

Denne fine kjerreveien følger du gjennom skogen. Du vil få flott utsikt over Hovin og du går gjennom et fint landskap. Veien er fortsatt i jevn stigning og det er lurt å drikke godt, og ta seg noen pauser på veien. Du skal hele tiden holde til venstre langs denne kjerreveien. Når du kommer på toppen av bakken før det går nedover igjen kan du ta deg en god matpause mens du leser den spennende krigshistorien som skjedde akkurat her.

Nå følger du bare kjerreveien videre nedover. Du passerer etterhvert et vann på venstre side. Følg veien langsmed vannet som tar deg over en myr som kan være ganske våt i mai/juni. Det går en gressti ned til venstre som fører deg videre innover i skogen. Denne veien tar deg tilslutt ut på en større grusvei som leder deg ut på en åpen plass og opp en bakke. Da kommer du til en ny grusvei der du kommer til Heie skule om du tar til venstre. Bak Heie skole ligger et uthus hvor du finner en utedo. Les om gamle Heie skole her

Fra Gamle Heie skule gå du tilbake til grusveien og tar til høyre. Følg grusvegen nedover rundt 200 meter til veien tar en sving til venstre. Der ser du en gressti som fører deg rett fram i skogen. Følg denne gresstien til den etter ca en kilometer går over i en grusvei. Ta grusveien rett fram forbi en gård som ligger nedenfor på venstre side.

Følg grusveien videre i nesten to kilometer, til du kommer opp til bilveien fra Hovin til Austbygde. Der ta du til venstre ved bilveien og går langs bilveien i ca en kilometer. Midt i en sving tar du til høyre inn på en grusvei. Der er det en bom du må komme deg over, og så følger du denne grusveien videre. I svingen står det en benk der du kan ta deg en hvil. Grusvegen fører deg inn i en hytteområde som heter «Hafoss vel». Grusvegen følger langsmed et vann (Hafoss) som du hele tiden har på din venstre side. Du vil finne flere rasteplasser og benker underveis. Etter ca en kilometer vil grusveien dele seg, men du skal holde langsmed vannet til venstre.

Når veien forlater hytteområdet går den over en myr. Det er bare vått et kort stykke, og det ligger noen treplanker og paller der som gjør at du kan komme deg ganske tørr gjennom dette område. Fortsett på den fine skogsveien som tar deg videre rundt Gjuvsjåvann.

Du passerer tre gamle broer på denne veien, og etter ca tre kilometer kommer du ut på en åpen grusplass der det er tilrettelagt for grilling. Du krysser denne plassen på venstre side og kommer straks ut på en stor grusveg. Gå tvers over denne grusveien og inn på en gressti/kjerrevei. Du er nå igjen på den gamle postveien fra Kongsberg til Austbygde. Denne gamle kjerreveien går først litt bratt oppover før den går litt bortover og så nedover sakte mot Austbygde.

Etter omtrent 1,5 kilometer passerer du en gård på høyre side, og enda litt videre (ca 200m) går det en liten sti til venstre, merket med "Utsikt". Hvis du vil ta deg tid til en liten avstikker, så fører denne stien deg opp på en høyde med veldig fin utsikt over Tinnsjøen mot Mæl, Atrå og Austbygde.

Fortsett videre på kjerreveien. Nå er det bare noen hundre meter nedover før kjerreveien kommer ut på bilveien igjen (364). Her krysser du bilveien og følge stien rett fram ned gjennom noen gårdstun. Du krysser da samme bilvei en gang til, og går ned enda en grusvei (Maurudbrekka) som tar deg helt ned til Austbygde sentrum. Her ligger det blant annet et bakeri, en Kiwi butikk og en bensinstasjon.

For å komme til Sandviken Camping, ta ned til venstre etter parkeringsplassen til Kiwi og gå over en bro (Øyanområdet) og ta til høyre på skogsveien/grusveien som fører deg rett gjennom skogen til Campingen.

For å gå videre mot Atrå kyrkje går du over brua og så til høyre forbi Dølehallen.