Smakebit

Lengde: 11,1 km    Opp og Ned: 410m

Veiforhold: god skogsvei, bratt og ujevn sti opp

Du har lyst til en liten søndagstur? da kan vi anbefale denne rundtur fra Austbygde. Det er mulig å parkere bilen enden ved Dølehalle eller ved Sandviken Camping.

Veibeskrivelse:

Fra Sandviken Camping krysser du hovedvegen og ta deg til høyre forbi brannstasjon. Følg vegen "Valdresmogen" forbi Tinn Helsetun. Bak Tinn Helsetun ta deg til høyre mot hovedvegen. Ta så gang og sykkelvei mot sentrum. Foran bensinstasjon ta til venstre og følg "Furulivegen" helt opp og i en sving mot høyre. Følg veien videre til fotballbane og ta da til venstre in i en grusvei mot skogen.

Parkerer du bilen ved ved Dølehalle, så følg veien på høyre side av Dølehalle. Ta andre vei til venstre (Myran) og følg den bratte veien oppover til du passerer en grusbane med fotballbingen på høyre side. I stedenfor å følge Furulivegen som svinger til venstre etter fotballbanen, skal du gå rett frem på grusveien som går inn i skogen.

Herifra følg grusveien som er markert med Kvite Kyrkjer inntil du kommer opp på pilegrimsleden. Følg så skiltene videre oppover mot Atrå kyrkje.

I en sving skal du rett fram inn på en litt mindre skogsvei. I denne svingen står en fin benk, der du kan ta en pust i bakken. Følg stien rett fram langs med åskanten. Innimellom trærne vil du få mer og mer utsikt over Tinnsjøen, ned mot Austbygde sentrum og videre over Sandviken Camping.  Du passerer en fint rasteplass med utsikt, før skogsveien går mer og mer over i sti og tar deg i to bratte svinger oppover åssiden. Etter en god stund i oppoverbakke vil du midt i en sving, komme opp på en større grusvei som fører deg langsmed åskanten i retning Atrå.

Du vil etterhvert få et skilt til venstre ned til Sandviken Camping.  Det er også skiltet til Åsral opp til høyre. Det er veien du vil senere ta nedover, men først følger du den skogsbilvei en liten stykk videre til du se skilt mot "Gamal kyrkjesti" mot høyre. Nå vandrer du på gamle kirkesti nedover. Du krysser to ganger en litt større skogsvei før du kommer ut på den store Skogsbilvei igjen. Der stå det også skilt mot "Gamal Kyrkjesti" og mot venstre til Sandviken Camping. Tar til venstre og følger skogsbilvei oppover og langs med Tinnsjøen. Hold deg mot høyre hele veien opp. Men pass på, der veien deler seg er det litt skjult i skogen, på venstre side, en fin rasteplass. Følg skogsbilvei til du igjen kommer forbi der du tok av til "gamal kykjesti". Går videre til du er tilbake ved  krys der du går ned mot Sandviken Camping. Nå følger du denne skogsveien nedover mot Sandviken Camping. Halvveis nedover er det skilt et utsiktspunkt mot høyre inn i skogen. Hvis du ta stien nedover kommer du til den øvre kanten av en klatrefels, der du kan nyte igjen den vakre utsikten over Tinnsjøen, men var forsiktig ved kanten.

Når du, til slutt, kommer ut av skogen er du rett ved Sandviken Camping. Hvis bilen stå ved Dølehalle ta deg til venstre, som det er beskrevet oppe. Ved bensinstasjonen er det så bare å gå rett fram gjennom sentrum til du kommer til Dølehalle.