fra Mæl til Tinnoset

Storegut over Tinnsjøen

 Du kan reise over Tinnsjøen med den majestetiske jernbaneferga M/F Storegut fra Mæl til Tinnoset. Fartøy som i sin tid bidro til industriselskapet Hydro sin kunstgjødseltransport fra Rjukan Fabrikker til verden er fredet. Dette er de eneste fartøyene i sitt slag på UNESCOs Verdensarvliste pr. 5. juli 2015. Fergene er en del av Rjukan – Notodden Industriarv. «Storegut» ble transportselskapets hovedferje. Fergen har salonger både under jernbanedekket og på eget salongdekk over jernbanedekket. Akter på øvre salongdekk er det også egen spisesalong og røykesalong som tidligere var forbeholdt Hydros sjefer og firmaets gjester.

 

Dessverre er det ikke mulig å ta Storegut over Tinnsjøen sommeren 2019 på grunn av arbeid ved kaien på Tinnoset.

 

Du vil finne oppdatert informasjon om Storegut på her: Visit Rjukan.

Og mer informasjon om Industriarven finner du her: NIA.no

Buss fra Mæl til Tinnoset

Mæl bussholdeplass ligger på motsatt side av veien for Tinnsjø Kro og Camping.

Herfra går det buss til Tinnoset bussholdeplass ved Tinnsjøvegen. Fra bussholdeplass er det 700m å gå til Tinnoset stasjon, hvor vandringen fortsetter.

Informasjon om Rjukanekspressen sine rutetider og bestilling av biletter finner du her: vy.no

Historisk tog fra Rjukan til Mæl

Mot slutten av pilegrimsvandringen har du mange fine opplevelser i vente når du kommer til Verdensarvbyen Rjukan. Rjukan tilbyr et stor utvalg av aktiviteter. Gaustatoppen, Hardangervidda,  Industri- og Kulturarven og mange naturopplevelser for å nevne noe. Du finner mer detaljert informasjon om dette her: Visit Rjukan

For å komme seg tilbake til Mæl, er det fint å ta det historiske toget fra Rjukan stasjon til Mæl stasjon. Rjukanbanen åpnet i 1909 etter en anleggsperiode på to år. Den ble etablert for transport av kunstgjødsel og råvarer for industriselskapet Hydro, samt frakt av annet gods og passasjerbefordring. I 1911 ble banen elektrifisert som første normalsporede jernbane i Norge. Sam Eydes opplegg for elektrisk jernbanedrift i Telemark skulle senere sette standard for elektrifisering i Europa. Den historiske banen fraktet godset over Tinnsjøen fra Tinnoset, før ferden gikk videre på land fra Mæl til Rjukan, med sidespor til Vemork.

Industritransporten ble nedlagt i 1991, men Rjukanbanen som museumsbane går hver sommer. For Rutetider og biletter se her.