Gransherad - Tinnoset - Sandviken

Var ops at du trenger Jon Ivar for å kommer deg over Tinnsjøen fra Tinnoset til Sandviken og at det er alt etter værforhold mulig å ta båtturen.

Ring Jon Ivar Finekåsa på mob 911 37 805 og avtale på forhånd.

Vi har lagt til rette for et alternativ for å komme seg til Sandviken, som du finner litt lenger ned.

første etappe - alternativet A

Lengde: 5,13 km / Opp: 90 hm / Ned: 70 hm

Veiforhold: Grusvei og god skogsvei , et kort stykke er bratt og ujevnt.

Veibeskrivelse

Du starter på din pilegrimsvandring i Gransherad. Der går du fra kirken ned til bilveien og følger den til høyre over broen. Rett etter broen tar du til venstre inn på "Limoen" - veien.

Turvei fra Gransherad via "Nisi" til Tinnoset er merker av G.I.L. (Gransherad Idrettslag), slik du kan bare følger denne merkingen.

Veien går gjennom et lite boligområde. Når du har gått gjennom boligområdet går veien over i en skogssti, og du fortsetter på den rett fram i skogen. De gamle togskinnene til "Tinnosbanen" har du alltid på høyre side og Tinnsjøen på din venstre.

Etter ca 2 km tar skogsstien en høyre sving over togskinnene og deretter sakte oppover i en svak venstre sving.

Her blir stien veldig steinete, ujevn og litt bratt.

Du har nå gården "Nisi" i sikte, og stien leder deg i en bue rundt gården til venstre. Ved den store røde låven til høyre, ta til venstre på grusveien som fører deg nedover bakken. På denne grusveien holder du til venstre. Først gjennom åpent landskap, og deretter gjennom skogen til du kommer ut ved Tinnsjøen. Der tar du til høyre for å komme til privat båthavn der båten, du har bestilt på forhånd, venter deg. (Du kan ringe Jon Ivar Finekåsa på mob 911 37 805 og avtale på forhånd).

Hvis du ville tar  til venstre over togskinnene, så ser du fergeterminalen til Storegut ved Tinnsjøen.

Ifølge folketellingen fra 1900 var det 11 hjemmehørende personer bosatt på Sandviken og det bodde folk her til rundt 1920/1930. I dag er det bare hytter her. Men på stranden ble det sommeren 2012 funnet et klart flintavslag som er datert til steinalderen.

Raudammen-Sandviken

Første etappe - alternativet B

Lengde: 4,14 km / Opp: 100 hm / Ned: 240 hm

Veiforhold: smale, delvis bratte og ujevne stier

Veibeskrivelse

Vanligvis begynner pilegrimsvandringen med turen fra Gransherad til Tinnoset og videre med småbåt over Tinnsjøen til Sandviken, før pilegrimen går videre til Hovin kyrkje. Dessverre er turen over Tinnsjøen veldig væravhengig og ikke alltid mulig.

Der er grunnen til at vi nå legger til rette for en annen start på pilegrimsvandringen rundt Tinnsjøen.

Vi anbefaler å ta drosje (f.eks Hovin (35099243) - eller Tinn taxi (90967777) til utgangspunktet for vandringen. Du må ellers ha bil, for det er ikke mulig å komme dit med offentlig transport.

Hvis du vil gå hele veien begynner du ved Tinnoset, og vandrer derfra til Gransherad kyrkje. Derfra tar du drosjen til "Dammen" ved Raua elven som er grenseelva mellom Tinn og Notodden kommune. Ved snuplassen bak Rauadammen finner du stien nedover som er skiltet med "Fløytningsminne". Ta stien nedover til du kommer til det andre skiltet som peker mot venstre til Rauadammen, og mot høyre til Rauatunnelen, Rauatangen og Sandviken. Ta gjerne avstikker til Dammen, der er ikke langt å gå. Ellers tar du nå til høyre og følger skilt og de røde merkene på trær langs med elven.

Ca 500m senere kommer du til et skilt der stien til Sandviken gå rett fram, og stien til Rauatunnelen ta av til venstre. Du kan godt ta denne lille omveien til Rauatunnelen, ettersom det er veldig spennende å se, og i tillegg kan du ta snarveien rett opp fra utsiktspunktet tilbake til stien som ta deg videre mot Sandviken. Etter 2,5 km rett før Raua renner inn i Tinnsjøen, viser et skilt mot høyre  veien videre til Sandviken. Stien blir enda litt smalere og noen gang må du passe på hvor du setter føttene dine. Men stien byr på vakker naturopplevelse og utsikt over Tinnsjøen. Når du har kommet til Sandviken er det tid for en velfortjent pause ved stranden eller sitteplass ved hovedhuset. Nyt denne fredfulle plassen og samle nye krefter før du gå videre mot Hovin kyrkje.

Pilegrimsveien til Hovin kyrkje fortsetter på motsatt side av Sandvika bukten. Følg rød merke som tar deg opp en veldig bratt og steinete vei. Se kart og beskrivelsen her.

Sammendrag av informasjoner om Raudammen og tunnel finner du her