fra Sandviken til Hovin

Lengde: 10,2 km / Opp: 350 hm / Ned: 260 hm

Veiforhold: grusvei, gode skogsveier, noe bratt og ujevne stier.

Veibeskrivelse

Grønn pil: Fjellblikk Kafé og overnatting

Lilla pil: Matbutikk i Hovin

Fra stranden skal du hold deg mot venstre og gå langs sjøkanten til du kommer til en skogsvei som tar deg bratt opp. De første 600 meterne er skogsveien veldig ujevn og full av mellomstore steiner, så du må passe på at du ikke sklir. Etterhvert blir skogsveien bedre og leder deg i ca 4,5 km gjennom et naturreservat.

Du følger en bekk som ligger på venstre side til du kommer til en liten sjø, der du kan kan beundre beverens arbeid. Følg en gresskledd skogsvei videre til toppen. Etter ca 2 km kommer du til en snuplass og skogsveien blir deretter til en kjerrevei og tar deg etter ca 3 km sakte ned på Søndre Bratterudstulen og du få se Tinnsjøen igjen som ligger ned mot venstre. Følg hovedveien videre i to svinger først mot venstre og deretter mot høyre til du etter ca 4,5 km kommer til en annen større snuplassen av grus. Du forlater nå naturreservatet. På andre siden av snuplassen se du et skilt som ta deg videre på grusveien langs Tinnsjøen mot Hovin.

Du kommer først forbi Bratterud gård (som var bosted allerede i det 17 århundre) og deretter Nedre Gvammen. 2 km etter Bratterud gård vil du se murrester av betong på nedsiden av vegen. Du vil først oppdage et vedlager.  Muren er rester etter brakker og et vaskeri som hørte til Tinnsjø Kobberminer.  På høyre side inn in skogen ligger inngangen til denne gamle Kobberminen som var aktiv fra 1900 til 1914.

Etter ca 8,5 km kommer du til en bom og en bru over elven Skirva. Bommen er alltid stengt og du må klatre litt for å kommer deg over. Følg veien videre opp, med Skirva på høyre side. Du kommer til et T-kryss der du kan gå mot venstre for å kommer til Hovin brygge. Men for å komme til Hovin kyrkje tar du mot høyre, og følger Åstøvegen opp til du igjen kommer  til et T-kryss. Mot høyre gå vegen opp til øvre bygde, en butikk og Fjellblikk kafé & overnatting, mens skiltet viser til venstre mot Hovin kirke. Her kan du velge å følge bilveien eller ta snarveien over plenen til Hovin kyrkje som du da ser rett foran deg.

Hvis du trenger skyss fra kyrkje til Fjellblikk kaffe (som ligger 4 km fra kyrkje) ring Hovin taxi 35099243.