Austbygde - Atrå

via Austbygde kyrkje

Länge: 19 km, Opp: 430 m / Ned: 390 m

høyeste punkt: 490 m, laveste punkt: 200 m

Veiforhold: skogsvei, kort steinet og bratt stykk oppover, gamle kirkesti og 2,5 km langs veien

Veibeskrivelse

Til deg som vil gjøre denne etappen som en enkelt tur f.eks som del av Ti-toppern Tinn. Vi vil absolut anbefale å velge  "Smakebit runden" i stede, der du ikke har behov for to biler men likevel får tak i klyper fra Ti-toppern. Du går bare glipp av stien fra Austbygde kirke langs med elven Austbygdåe, men får oppleve den vakker utsikten og gamle kirkestien.

Hvis du vil går hele etappen og vil parkere en bil ved Mårvikmogen vil vi be deg å kjøre sakte på den humpete grusveien ;-)

blå punkter: benk

Røde punkter: pilegrimsbenk

Lila punkter: butikk/bakeri

Fra Sandviken Camping følger du veien gjennom Øyan tilbake til sentrum. Følg veien på høyre side av Dølehalle samfunnshus (rett over veien for interiørbutikken). Ta andre vei til venstre (Myran) og følg den bratte veien oppover til du passerer en grusbane med fotballbingen på høyre side. I stedenfor å følge Furulivegen som svinger til venstre etter fotballbanen, skal du gå rett frem på grusveien som går inn i skogen. Følg denne grusvegen (malte markering) oppover, til du kommer opp til en veiskille, der det er skiltet videre oppover mot Atrå kyrkje og nedover mot høyre mot Austbygde kirke. Her følger du skilt mot Austbygde kyrkje. Etter 3 km på skogsveien kommer du så ut på en bru over Austbygdåe og deretter på bilveien som går fra Austbygde til Tessungdalen (fylkesvei 755). Til venstre ligger så  Austbygde Kyrkje. (husk å ta en avstikker, som er skilt, via Pålerud kapellet, se informasjoner nedenfor)

Går tilbake same veien til veiskille og ta nå veien oppover mot Atrå Kyrkje. Etter noen meter oppover ta du i en sving  til venstre inn på en litt mindre skogsvei. I denne svingen står en fin benk, der du kan ta en pust i bakken. Følg stien rett fram langs med åskanten. Innimellom trærne vil du få mer og mer utsikt over Tinnsjøen, ned mot Austbygde sentrum og videre over Sandviken Camping. Det står like etterpå et skilt som forteller deg at du om 200 meter vil finne en rasteplass med flott utsikt. Du passerer denne før skogsveien går mer og mer over i sti og tar deg i to bratte svinger oppover åssiden. Etter en god stund i oppoverbakke vil du midt i en sving, komme opp på en større grusvei som fører deg langsmed åskanten i retning Atrå.

Du vil etterhvert få et skilt til venstre ned til Sandviken Camping.  Det er også skiltet til Åsral opp til høyre. Grusveien fortsetter nedover til det står skilt til høyre merket med «Gamal kyrkjeveg». Det er mulig å fortsette grusveien ned til bilveien i Atrå, men vi anbefaler på det varmeste å følge skiltene som tar deg inn på de vakre gamle veiene som tidligere førte folk fra gårdene sine og ned til Atrå kyrkje. Du ser tydelig steinmurene som ble bygget opp for å lage disse gamle veiene, og du får vandre på gamle stier, over en bro og gjennom landskap med stein, mose og lyng. Etter en stund på den gamle stien kommer du ned på grusveien igjen som du bare følger i ca 20 meter før du blir tatt ned til venstre videre på gamle stier. Du følger stien til du kommer ut i en sving på en litt større kjerrevei. Denne følger du i ca 20 meter før et skilt viser deg opp til høyre der den gamle stien fortsetter. Når du da igjen kommer ned til grusveien er det den du skal følge. Etter to sving viser en skilt nedover mot venstre inn i en gamal sti igjen som ta deg ned  til bilveien. Her viser skiltet at du må ta til høyre og gå langsmed bilveien de tre siste kilometerne til Atrå kyrkje. Etter du har kommet over brua passerer du veien mot Gausetdalen mot høyre, der det ligger overnattingssted "Ola-Huset". 500m senere på pilegrimsleden passerer du en Spar butikk på venstre side, og litt forbi butikken passerer du også Atrå barne- og ungdomsskule før du kommer til Atrå håndverkssenter.  Håndverkssenteret har åpen sommerutstilling og er vel verdt et besøk.

Du er nå fremme og ser Atrå kyrkje til høyre. Gå langs muren til kirkegården til du kommer inn til selveste hovedkirken i Tinn sokn. Her stod det tidligere en gammel stavkirke som ble reist på slutten av 1100-tallet, og trolig ble innviet under bisp Ragnar omkring 1180. Kirken ble revet i 1830-årene, etter at den nye Atrå kyrkje sto klar i 1836. Stavkirken regnes som den første i Tinn.

Hvis du overnatte i Atrå vil du passere Spar, Håndverkssenter og Kyrkje dagen etter på morgenen.

Pålerud Kapelle og herberge

Noen få meter etter da veien deles mot Atrå og Austbygde kyrkje ser du skiltet som viser mot Pålerud kapell og herberge.

Pålerud kapell er åpen for besøkere hele sommersesongen og du er alltid hjertelig velkommen.

Husk, at det er ikke lov å tenne åpen lys, som i alle våre trekirkene. Hvis du tar avstikker ditt, kan du følge stien forbi kapellet og videre til pilegrimsveien mot Austbygde kyrkje.

Etter du har krysset elven ligger overnattingsstedet "Ola-Huset" oppover mot høyre inn i Gausetdalen.